The World Bank recently published its updated country classifications by income level for 2022-2023 according to data from 2021. In details, the World Bank updates its classification on July 1 of each year. In 2022, the World Bank assigned 217 countries to four income groups based on their 2021 Gross National Income (GNI) per capita, with 80 countries falling in the “High Income” category, 54 in the “Upper-Middle Income” category, 51 in the “Lower-Middle Income” category and 26 in the “Low Income” category. More specifically, GNI measures are expressed in US Dollars and are determined by conversion factors adopted by the World Bank’s “Atlas” method which effectively “smoothes” fluctuations in the exchange rate by means of a three-year price-adjusted moving average factor.

According to the World Bank, changes in classifications happen for two reasons:

1-    Changes to Atlas GNI per capita which includes factors such as economic growth, inflation, exchange rates, and population growth, not to mention revisions to improve national accounts estimates and methods which can influence the GNI per capita

2-    Changes to classification thresholds that are adjusted for inflation on an annual basis using the Special Drawing Rights (SDR) deflator (which is a weighted average of the GDP deflators of China, Japan, the United Kingdom, the United States, and the Euro Area)

In this vein, the four income groups for the Atlas GNI per capita are shown in the below table:

According to the World Bank, the Europe & Central Asia region had the best performances in terms of Income with 38 countries falling under the “High Income” category and 16 categorized as “Upper Middle Income” countries. The Europe & Central Asia region was followed by the Latin America & Caribbean region (17 “High Income” and 19 “Upper Middle Income”), East Asia & Pacific (14 “High Income” and 9 “Upper Middle Income”) and the Middle East & North Africa Region (8 “High Income” and 3 “Upper Middle Income”). On the other hand, the Sub-Sahara Africa region hosted the highest number of “Low Income” countries (24) and “Lower Middle Income” (17).

Furthermore, the World Bank moved three economies to a higher income group and three other economies to a lower income group as depicted in the below table:

Concerning Lebanon, the World Bank noted that the country’s real GDP per capita fell for the eleventh consecutive year in 2021, with the country experiencing a sizeable exchange rate devaluation. In this vein, Lebanon, which was categorized as an “Upper-Middle Income” country for almost 25 years, was moved into the “Lower-Middle Income” category.

أصدَر البنك الدولي مؤخّراً التصنيف المحدّث للبلدان حول العالم بحسب مستوى الدخل بين الأعوام 2022 و2023 إستناداً إلى  أرقام العام 2021. بالتفاصيل، يحدّث البنك الدولي تصنيفه لكلّ بلد في 1 تمّوز من كلّ عام. وخلال العام 2022، صنّف البنك الدولي 217 بلداً ضمن أربعة فئات وفقاً للدخل القومي الإجمالي للفرد الواحد (Gross National Income per capita) مع بروز 80 بلداً ضمن خانة الدخل المرتفع، و54 في الشريحة العليا من الدخل المتوسّط، و51 في الشريحة الدنيا من الدخل المتوسّط و26 في خانة الدخل المنخفض. يجدر الإشارة إلى أنّ معايير الدخل القومي الإجمالي معنونة بالدولار الأميركي وتُحدّد بحسب معايير يعتمدها البنك الدولي في طريقة "أطلس" والتي تخفّف من تقلّبات أسعار الصرف من خلال إعتماد عامل متوسّط متحرّك لسعر الصرف على أساس المتوسّط (Moving Average) على فترة ثلاث سنوات.

وبحسب البنك الدولي، فإنّ التغيير في التصنيف يستند على عاملين:

1-      تغيّرات في الدخل القومي الإجمالي للفرد الواحد في طريقة أطلس والتي تشمل عوامل كالنموّ الإقتصادي والتضخّم وأسعار الصرف ونموّ عدد السكّان، إضافةً إلى تعديلات لتحسين تقديرات وطرق إحتساب الحسابات القوميّة والتي من شأنها أن تؤثّر على الدخل القومي الإجمالي للفرد الواحد

2-      تغيّرات في شرائح التصنيف (Classification Thresholds) والتي تعدّل سنويّاً آخذةً بعين الإعتبار التضخّم من خلال إعتماد عامل الإنكماش في حقوق السحب الخاصّة (Special Drawing Rights Deflator) وهو متوسّط مثقّل لعامل إنكماش الناتج المحلّي الإجمالي للصين واليابان والمملكة المتّحدة والولايات المتّحدة ومنطقة اليورو.

في هذا الإطار، يظهر الجدول التالي الخانات الأربعة لمستويات الدخل بحسب الدخل القومي الإجمالي للفرد الواحد:

وبحسب البنك الدولي، فقد حصدت منطقة أوروبّا وآسيا الوسطى على أفضل أداء من حيث الدخل حيث أنّ 38 بلداً قد تمّ تصنيفهم في خانة الدخل المرتفع و16 بلداً في الشريحة العليا من الدخل المتوسّط، تبعتها منطقة أميركا اللاتينيّة والكاريبي (17 بلداً في خانة الدخل المرتفع و19 بلداً في الشريحة العليا من الدخل المتوسّط) ومنطقة شرق آسيا والمحيط الهادي (14 بلداً في خانة الدخل المرتفع و9 بلدان في الشريحة العليا من الدخل المتوسّط) ومنطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا (8 بلدان في خانة الدخل المرتفع و3 بلدان في الشريحة العليا من الدخل المتوسّط). من جهةٍ أخرى، فقد شملت منطقة أفريقيا جنوب الصحراء الكبرى أكبر عدد بلاد في خانة الدخل المنخفض (24) وفي الشريحة الدنيا من الدخل المتوسّط (17).

وقد عدّل البنك الدولي تصنيف ثلاث بلدان إلى مجموعة دخل أعلى وثلاث بلدان أخرى إلى مجموعة دخل أدنى كما يتبيّن من خلال الجدول التالي:

بالنسبة للبنان، فقد أشار البنك الدولي أنّ الناتج المحلّي الإجمالي للفرد الواحد قد إنكمش للمرّة الحادية عشر على التوالي خلال العام 2021 حيث شهدت البلاد تدهوراً غير مسبوقاً في سعر صرف الليرة اللبنانيّة مقابل الدولار الأميركي الواحد. في هذا الإطار، أُعيد تصنيف لبنان لينضمّ إلى الشريحة الدنيا من الدخل المتوسّط بعدما كان في الشريحة العليا من الدخل المتوسّط على فترة 25 عامّاً.