According to the monthly “High Yield & Emerging Market Profiles” report published by Merrill Lynch, the return on Lebanon’s external debt stood at a negative 16.08% during the month of January 2020, compared to 0.58% in December 2019. Said dismal result in January can be attributed to the absence of any tangible reforms and the persistent street riots in spite of the formation of a new government. This poises Lebanon to occupy the last position globally in the external debt EM sovereign bond index in terms of total return. Turkey topped the regional list with a total return of 5.10%, followed by Egypt (2.54%) and Jordan (2.21%) only to name a few. It is worth highlighting that these returns are not risk-adjusted, which explains the fact that countries offering high sovereign yields have high Option Adjusted Spreads (OAS) as sketched in the table below, lowering as such the risk adjusted returns.

 

When factoring in all emerging economies in the Merrill Lynch index, however, Suriname emerges as the best performer with a sovereign return of 9.69%. Lebanon’s excess return reached a negative 17.70% in January 2020, the lowest among surveyed MENA countries, noting that it recorded the highest OAS of 3,413 basis points (bps) amongst all emerging economies.

 

The OAS on Lebanon’s External Sovereign debt came higher than the 2,627 bps level reported in December 2019. The weight assigned to Lebanon in Merrill Lynch’s Emerging Markets’ external debt index dropped to 0.85% in January 2020 down from 1.04% in the previous month, as captured in the following analysis:

وفقاً لتقرير "المردود العالي في الأسواق الناشئة" الصادر عن شركة ميريل لينش، حقّق ديْن لبنان الخارجي عائد سلبي بلغ 16.08% خلال شهر كانون الثاني 2020، مقابل عائد بلغ 0.58% في شهر كانون الأوّل 2019. ويأتي هذا الأداء الهزيل خلال شهر كانون الثاني نتيجة إستمرار المظاهرات الشعبيّة وعدم تبلور أيّة حلول ملموسة لحلّ الأزمة الإقتصاديّة الراهنة بالرغم من تشكيل حكومةٍ جديدة، ما أدّى إلى إرتفاع هامش المخاطر للبنان إلى مستويات قياسيّة. بذلك، إحتلّ لبنان المركز الأخير بين الدول التي شَمَلها التقرير، فيما سجّلت تركيّا المردود الأعلى في المنطقة والبالغ 5.10%، تبعها كلٌّ من مصر (2.54%) والأردن (2.21%) للذكر لا للحصر. يجدر الذكر في هذا السياق أنّ المردود السيادي الوارد في هذا التقرير لا يأخذ بعَيْن الإعتبار المخاطر المترتِّبة على هذه الإستثمارات، ممّا يفسّر نسبة الهوامش المرتفعة على الديون السياديّة (Option Adjusted Spread) للدول ذات المردود العالي والمبيّنة في الجدول التالي.

 

أمّا على صعيد الأسواق الناشئة حول العالم، فقد حلّت سورينام في المرتبة الأولى مسجّلة أعلى مردود على ديونها السيادية الخارجيّة (9.69%( خلال الشهر الأوّل من العام 2020. كما وكان المردود الإضافي (Excess Return) على دين لبنان الخارجي سلبيّاً عند مستوى 17.70% مع نهاية شهر كانون الثاني 2020، ليحتلّ لبنان بذلك المرتبة الأخيرة على صعيد المنطقة، مُسجِّلاً في الوقت عينه أعلى هامش على الديون السياديّة ضمن الدول المشمولة بالتقرير والذي وصل إلى 3،413 نقطة أساس.

 

بالإضافة، جاء الهامش على الديْن السيادي الخارجي للبنان أعلى من المستوى المُسَجَّل خلال الشهر الذي سبقه والبالغ حينها 2،627 نقطة أساس. في هذا الإطار، تراجعت نسبة التثقيل على ديون لبنان السياديّة في مؤشر ميريل لينش عن الأسواق الناشئة (EM external debt index) إلى 0.85% في شهر كانون الثاني 2020 من 1.04% في شهر كانون الأوّل 2019.