The World Economic Forum released its “Global Gender Gap Report 2022” in which it sheds light on the positive correlation between gender gap reduction and a country’s national level of competitiveness. More particularly, the report assesses gender disparities on the economic, political, educational attainment, and health fronts in 146 countries in an attempt to identify areas in need for gender gap reduction. The report unveiled that the global gender gap index stood at 68.1% in 2022, implying that an average international gap of 31.9% still needs to be sealed to complete universal gender equality. In details, the report revealed that countries included in the index have covered 95.8% of the gap related to the health & survival between men and women and 94.4% of the gap related to educational attainment. The improvement, however, was far less pronounced in terms of political empowerment and economic participation and opportunity, where only 22.0% and 60.3% of the respective gaps were closed. The report further highlighted that out of the 145 countries that were covered in last year’s report and are still prevalent in that of this year, only 87 nations have reported an improvement in their overall gender gap score. The report also revealed that only ten countries have succeeded in closing more than 80% of their overall gender gap in 2022 (namely Iceland, Finland, Norway, New Zealand, Sweden, Rwanda, Nicaragua, Namibia, Ireland and Germany). Last-placed Afghanistan, on the other hand, has closed merely 44% of the gap between men and women.

On a regional scale, the Middle East & North Africa (MENA) region emerged as the second-worst performing region in the global gender gap index right ahead of South Asia, yet was able to tame gender disparities by more than 63%, versus 76.9% for North America, which topped the list, and 76.6% for Western Europe, which ranked second. More specifically, the MENA region continued to house the worst ranking countries in the world in the political empowerment sub-index. The region also ranked second-to-last in the economic participation and opportunity sub-index, only ahead of South Asia. As far as educational attainment is concerned, the MENA region only outperformed Sub-Saharan Africa, East Asia & the Pacific and South Asia, while ranking ahead of East Asia & the Pacific and South Asia on the health & survival front. From another standpoint, 7 MENA countries registered some progress in their global gender gap index scores this year, while 6 countries witnessed a drop in their scores. The report positioned the United Arab Emirates 68th worldwide and 1st regionally in the 2022 global gender gap index (score: 0.716), followed by Lebanon (global rank: 119th; score: 0.644), Tunisia (global rank: 120th; score: 0.643) and Jordan (global rank: 122nd; score: 0.639).

Locally, Lebanon’s 2022 score compares to a score of 0.638 in 2021. In details, the report positioned Lebanon 135th globally (score: 0.492) in the economic participation & opportunity sub-index, 90th (score: 0.983) in the educational attainment sub-index, 75th (score: 0.971) in the health & survival pillar, and 110th (score: 0.129) in the political empowerment metric.

أَصدَر المنتدى الإقتصادي العالمي (World Economic Forum) تقريراً حول "الفجوة بين الجنسين في العالم للعام 2022" يسلِّط من خلاله الضوء على الأثر الإيجابي لتقليص الفوارق بين الرجال والنساء على القدرة التنافسيّة للبلدان. في التفاصيل، يقوم التقرير بتقييم 146 دولة حول العالم وفقاً للإختلافات بين الجنسين على الأصعدة الإقتصاديّة، والتعليميّة، والصحيّة، والسياسيّة، وذلك بهدف رصد المجالات التي تحتاج إلى إتّخاذ إجراءاتٍ مناسبة لتقليص الفجوة بين الجنسين. أشار التقرير أنّ مؤشّر الفجوة بين الجنسين في العالم بلغ 68.1% في العام 2022، ممّا يعكس وجود فجوة نسبتها 31.9% ينبغي تقليصها لإكمال المساواة بين الجنسين على الصعيد العالمي. وقد كَشَفَ التقرير أنّ الدول التي شملها المؤشّر قد نجحت بسدّ 95.8% من الفجوة في مجال الصحّة بين الرجال والنساء و94.4% من الفجوة في مجال الثقافة والتعليم. في المقابل، أشار التقرير إلى أنّ التطوّر قد بقي بطيئاً في مجالَي المشاركة الإقتصاديّة وقوّة الوساطة والقرارات السياسيّة إذ تمّ سدّ فقط 60.3% و22.0% من تلك الفجوات بين الجنسين بالتتالي. وقد أظهَر التقرير أيضاً أنّه من أصل 145 دولةً كان قد تمّ تغطيتها في مؤشّر العام المنصرم، والتي لا تزال مشمولة في مؤشّر هذا العام، حقَّقت 87 دولة منها تحسّناً في المؤشّر العالمي للفجوة بين الجنسين. وقد كَشَفَ التقرير أنّ عشرة بلدان (ألا وهي أيسلندا، فنلندا، النرويج، نيوزيلاندا، السويد، رواندا، نيكاراغوا، ناميبيا، إيرلندا وألمانيا) قد نجحت في سدّ أكثر من 80% من الفجوة بين الجنسَين في المؤشّر خلال العام 2022. في المقلَب الآخر، إستطاعت أفغانستان، والتي حلّت في المرتبة الأخيرة أن تقلّص حوالي 44% من الفجوة بين الذكور والإناث لديها في المؤشّر المذكور.

على صعيدٍ إقليميّ، جاءت مجدَّداً منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا في المرتبة ما قبل الأخيرة في المؤشّر العالمي للفجوة بين الجنسين للعام    2022 متقدّمةً على منطقة جنوب آسيا، مع العلم بأنّها قد تمكّنت حتّى يومنا هذا من سدّ نحو 63% من الفوارق بين الجنسين، مقارنةً بحوالي 76.9% في منطقة أميركا الشماليّة، والتي تصدَّرت اللائحة، وحوالي 76.6% في منطقة أوروبّا الغربيّة التي حَلّت في المرتبة الثانية. بالتحديد، ودائماً بحسب التقرير، فقد حَوَت منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا أسوأ دول في العالم في معيار المشاركة السياسيّة لعامٍ آخر على التوالي. كذلك أتت المنطقة في المركز ما قبل الأخير في مجال المشاركة الإقتصاديّة، متفوّقةً على منطقة جنوب آسيا فقط. بالتوازي، تفوَّقت منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا على أفريقيا جنوب الصحراء الكبرى وشرق آسيا والمحيط الهادئ وجنوب آسيا في نطاق الثقافة والتعليم وعلى كلٍّ من شرق آسيا والمحيط الهادئ وجنوب آسيا في نطاق الصحّة. أمّا على صعيدٍ إجماليٍّ، فقد تمكّنت 7 دول في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا من تحسين نتيجتها، فيما سَجَّلت 6 دول تراجعاً في نتيجتها في المؤشّر. ووفقاً للتقرير، إحتلّت الإمارات العربيّة المتّحدة المرتبة 68 في العالم والمركز الأوّل في المنطقة (نتيجة: 0.716) في المؤشّر العالمي للفجوة بين الجنسين للعام 2022، تبعها لبنان (المرتبة العالميّة: 119؛ النتيجة: 0.644)، تونس (المرتبة العالميّة: 120؛ النتيجة: 0.643)، والأردن (المرتبة العالميّة: 122؛ النتيجة: 0.639).

محليّاً، تأتي نتيجة لبنان مقارنةً بنتيجة 0.638 في مؤشّر العام 2022. في التفاصيل، يبيّن التقرير أنّ لبنان قد إحتلّ المركز 135 عالميّاً (نتيجة: 0.492) في معيار المشاركة الإقتصاديّة، والمركز 90 (نتيجة: 0.983) في معيار الثقافة والتعليم، والمركز 75 (نتيجة: 0.971) في مؤشّر الصحّة والحياة، والمركز 110 (نتيجة: 0.129) لجهة قوّة الوساطة والقرارات السياسيّة.